måndag 9 september 2013

Taco-panerad lax med sojasås

Jag kan inte motstå en utmaning! Om det är jag själv som utmanar mig eller någon annan som gör det spelar inte så stor roll. Den här gången var det jag. Men ni kan känna er utmanade!

Allt för ofta blir det samma gamla mat man kockar ihop. Jag har 5-10 olika maträtter jag fixar ihop, vissa lagas oftare än andra. I de 5-10 maträtterna räknar jag alla mina olika maletköttsåser till en, jag har ca. 5 olika variationer där.

Det är här receptutmaningen kommer in i bilden! För att få mera variation på maträtter så ska man laga en maträtt man aldrig fixat förut en gång per vecka. Blir till att damma av mina kokböcker nu.


Taco-panerad lax med sojasås

Många foton tagna innan denna valdes ;)

Fisken:
  1. Lägg ugnen på 150 grader på det där så att värmen kommer uppifrån och nerifrån (aldrig använt annan inställning).
  2. Ha gärna en tång till hands för att ta bort benen.*
  3. Skär upp fisken i passliga bitar.
  4. Skär bort skinnet.*
  5. Steg 3 och 4 kan göras i omvänd ordning. Ingen aning om vilken väg som är lättast, det här var första gången för mig.
  6. Panera dem i tacopulver på alla sidor.
  7. Stek 1-2 min på var sida.
  8. Lägg dem i en insmord ugnsform. (Jag brukar ha olivolja hemma)
  9. Lägg in dem i ugnen och låt dem vara där 20-30 min eller tills de nått 50 grader om man vill vara noggrann. Jag tog ut dom när dom såg bra ut, vilket var kring 25 min. Använda temperaturmätare betyder mera disk.

    Såsen:

  10. Blanda lite honung, lite mera soja och lite mindre ingefära, klar!


Servera med kokt potatis eller mos, strö på lite sesamfrön på fisken (jag känner ingen smak av dom, men det ser bra ut!). Eller ät bara fisken med såsen, det gör jag, klockan är 22.00


*Saker som "sket" sig:

Steg 2: Den enda tång jag äger är en "kabelavskalare" (bild nedan). Behöver jag säga hur det gick med benen?

Ingen fiskbensutdragare precis.


Steg 4: Skinn? Oh, crap! Men det gick bättre och bättre för varje bit.

Bara lite fiskkött åkte med skinnet i roskiset.


Smaken:

Senaste gång jag använde min "Det är som att laga en riktigt god mat men vara ensam att smaka på den" var när vi talade om hur det skulle harma att kasta en hole-in-one i frisbeegolf men ingen med som sett det. Så gott blev det!

4 kommentarer:

  1. Skinnet bort först. Mycket lättare. Lägg fisken med skinnet neråt, hugg i taggar/gaffel i en ända, låt kniven glida från samma ända längs kött och skärbräde. Går lättast med fileringskniv.

    SvaraRadera
  2. Och sesamfröna kan man bryna lite i en torr stekpanna. De får mer smak då.

    mvh. ser för många matprogram

    SvaraRadera
  3. @När det börjar
    Tack för tipsen! Får se om det blir fler gånger att skinna en laxfilé, 1 kg tillagad lax på en person blir aningen för mycket. Kasta sista ändan av fisken.

    Receptet sa att man skulle bryna sesamfröna, men jag tänkte att det mer var för utseende så tyckte inte det var värt besväret. Nu vet jag :)

    SvaraRadera
  4. En del av filén kan du frysa ner rå. Bryn sesamfrön, skär fisken i bitar och doppa i soja. Gott, snabbt och rått. Lite som sushi.

    SvaraRadera