onsdag 11 september 2013

1-2-3-4

Vad är risken för att bli skadad av en blixt? 1-2-3-4-5-6-7-8 Man ska inte gå ut när det åskar 1-2-3 det vet alla. Hur stor är risken?

"Detta värsta fallet är naturligtvis då en person dör på grund av blixtnedslaget. De flesta dödsfall orsakas av hjärtinfarkt, men dessa dödsfall är ofta ”onödiga” då en person i detta fall kan räddas genom HLR (hjärt-lungräddning). Långvariga skador är muskelvärk, problem med balans och hörsel, och möjligen syn och neurofysiologiska försämringar." -Ångströmlaboratoriet, Uppsala-

 Blixtar är ett fascinerande fenomen. Jag är inte 1-2-3-4-5 alltid så smart när det kommer till min egen säkerhet. Lite besviken kom jag hem från första teoridagen av fallskärmskursen. Fallskärmshoppning är mycket säkrare än vad många tror. Ungefär 45 minuter av de 57 minuter min länk varade åskade det. 1-(Hoppsan) Men ingen fara, jag sprang omkring på ramsholmen och högholmen, så jag hade skydd av träden.

"Håll dig minst två meter bort från ett objekt, exempelvis ett träd, som kan utgöra ett sannolikt objekt för blixtnedslag. I vissa fall splittras ett träd kraftigt då blixten träffar. I sådana fall kan skador uppstå upp till ca. 50-100 m från nedslagsplatsen." -Ångströmlaboratoriet, Uppsala-

Underlag: Asfalt - sand - skogsstigar
Distans: 8,01 km
Tid: 57:15 min
Medeltempo: 7:09 min/km
Medelpuls: 151 bpm
Maxpuls: 187 bpm

Nu ska jag låta benen vila upp sig inför Raseborgsruset på söndag. Fortsätter med spelkorten nästa vecka.

Ramsholmen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar