lördag 7 september 2013

10 % regeln

Igår på fredagen hade jag min inplanerade vilodag, vilket råkar vara dagen jag har pingisträningar. Men det är ju som vila. Pingis, how hard can it be, man står i ett garage eller liknande ställe och slår på en liten boll. Nja, inte riktigt. Beroende på vilken spelstil man har kan det vara riktigt tungt. Efter 20 minuter var svetten och rann, efter 2 h värkte benen. Det finns garage-pingis och så finns det riktig-pingis.

Idag är det inplanerat förutom skoldag (läs, arbetsdag, wtf?!) också spelkortsutmaning (dra ett spelkort, spring så många kilometer). Jag kom på att jag måste ändra lite i mina regler.

10 % regeln går ut på att man i löpning inte ska öka sin veckodistans mer än 10 % från vad man är van vid. Bryt den och det finns en stor risk att skador kommer krypandes. Jag kollade upp min historik och ser ut som om jag skulle ligga på ungefär 30 km/vecka. Denna vecka får jag med andra ord springa högst 33 km, har sprungit 24 km hittills. Så ändrar mina regler så att sista löppasset för veckan bestäms enligt 10 % regeln. 9 km inplanerat till söndagen

2 kommentarer:

  1. Men det är ju bra, då blir det jämna veckor. Hoppas du får riktigt låga kort nästa vecka så att du måste dra ett svinlångt pass på söndag. Aj, det fungerar ju inte när det är Raseborgsruset, men sen där på följande vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 2:a, 2:a, 2:a. 30 kilometers länk på en söndag :D

      Radera