tisdag 17 september 2013

LCHF? Nej, HCHF!

Man ska välja en diet som fungerar för en själv. För vissa kanske LCHF fungerar, andra räknar kalorier, någon prisar 5:2 eller 7:2. Den bästa dieten är den som fungerar och som man kan (och vill) följa, inte bara tillfälligt. För mig är det HCHF + motion som gäller!

Fortsätter min receptutmaning jag påbörjade förra veckan. Den här veckan hittade jag ett LCHF recept på kyckling och ugnsgrönsaker jag ändrade på för att passa min HCHF diet.

HCHF (High Carb, High Fat) = Ät riktigt vad du vill!

Kycklingfilé och klyftpotatis med Fetasås



Ingredienser:

Marianden:
Olivolja
honung
svartpeppar
timjan
I passliga mängder.

Själva maten:
3 st Kycklingsfiléer
5 st Potäter
1 st Rödlök
8 st Vitlöksklyftor
6 st Körsbärstomater
1 krm Fänkål
Svartpeppar
Salt

Såsen:
1 dl Grekisk yoghurt (eller turkisk, är väl ungefär samma sak?)
1 dl Fetaost
1 msk Olivolja

1. Lägg på ugnen på 225 grader.
2. Rör ihop marinaden.
3. Marinera kycklingsfiléerna i 1-1,5 h i kylen (jag gjorde det över natten)
4. Skala och skär upp potatisen i klyftor.
5. Skala och skär rödlöken i fyra stycken klyftor. (Gör inget fast det blir stora klyftor)
6. Skala vitlöken. (Skär inte, vi vill ha hela klyftor)
7. Lägg kycklingfiléerna, potatisen, rödlöken, vitlöken körsbärstomaterna och fänkålen på en ugnsplåt.
8. Lägg in i ugnen 30-40 min.
9. Krydda med salt och svartpeppar enligt smak.
10. Rör ihop såsen, mosa fetaosten. (Inte så viktigt vid mosningen)
11. Servera!

Slutresultat:
Så otroligt gott! Speciellt rödlöken och vitlöken, 30 min i ugnen och de får en söt smak och riktigt smälter i munnen. Såsen på fetaost och grekisk yoghurt var mycket uppfriskande smak och passade perfekt till resten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar