måndag 2 september 2013

Spelkortsutmaning

Jag begärde idéer om ett nytt mål i min löpning nu när jag inte har något träningsschema att gå efter. Jill pulled through for me!

Dra varje dag ett kort från en kortpacke, spring sedan så många kilometer den dagen spelkortets värde visar. Exempel: en tvåa så springer du två kilometer, en kung så springer du 13 km. Ässet får representera 14 km. Jag ska försöka göra detta fem dagar i veckan (måndag och fredag vila från löpning) hela september. Det här kommer bli roligt!


Redan här började jag känna en viss spänning!


Morgondagens länk: 10 km


Den här idén kommer ursprungligen (vad jag vet) från ultralöparen Johanna. Av någon orsak så kan jag inte se äldre inlägg skrivna av henne, skulle ha varit intressant att läsa det och se hur det gick för henne.


Idag var det en föreläsningsfri dag för mig så mina planer var att ta en (sista för i år?) paddlingslänk, men den soliga väderprognosen blev regn, regn och regn. Köpte ett 10 gångers kort till gymmet i början av det här året, idag blev mitt tredje besök. Min plan är att gå en gång i veckan. Försöka träna bort alla mina små skador jag samlat på mig. För snart 15 år sedan när jag var aktiv kul/diskus/spjut kastare (hatade distanslöpning på den tiden) var jag väldigt hemma på gymmet.


Här ännu ganska pigg efter bänkpress med hantlar.


 Uppvärmning: 5 min roddmaskin, 800 m
Bänkpress, hantlar: 12,5 kg, 3x10 (gammal axelskada, öka ej vikt nästa gång)
(Inre)Vadpress: Endast maskinen som vikt, 3x25 (kändes mera på lår fram = bra för mitt hopparknä)
Lår bak: 45 kg, 3x10 (sista reps tunga)
Talja mag/triceps: 36 kg, 3x15 (sista reps tunga)
Askelkyykky (Utfall på svenska?): 20 kg, 3x6 på vardera ben (bra övning för mitt hopparknä)

Med (Inre)Vadpress vill jag träna den inre (lilla) vadmuskeln. Den tränas genom att ha böjda ben istället för raka. Lättast skulle det vara om det skulle finnas en vadpress maskin där man sitter i gymmet. Har någon tips på hur jag ska träna denna muskel? Genom att göra stående vadpress men med böjda ben så ger fram låren upp först.

4 kommentarer:

  1. Om du klickar på siffrorna längst ner på en ratatablogg kommer du bakåt i historiken.

    SvaraRadera
  2. Jag hittade inlägget, men det var tre kort per dag, inte ett :) men så är hon ju ultralöpare också. http://curroergosum.ratata.fi/blogg/article-46512-40698-ndrade-planer?offset_46512=660&goto=comments

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe joo, tyckte det verka lite lite för en ultralöpare :)

      Radera