söndag 15 september 2013

Helvetes helvete, men rusade gjorde jag!

Missade mållinjen i Raseborgsruset, svängde av ca. 20 meter för tidigt för att jag trodde mållinjen var där. Lite småarg på arrangörerna för den dåliga markeringen men nåja, ingen officiell tidtagning så det får gå. 52 minuter blev min tid, 20 minuter bättre än förra året som jag faktiskt sprang helt bra. 20 minuter, hur i helvete lyckades jag med det?! Funderade en stund och kom på att jag aldrig sprang sträckan som går på berg och skogsstig. Helvetes helvete, jag sprang  9 kilometers länken istället för 13, måste ha svängt av fel någonstans! Det blev för mycket! Skulle fara och skälla ut första funktionär jag hittar men vaknade i min säng istället, utvilad och peppad för att springa 13 kilometers länken.

Målet var att springa under 1 h 12 min, fjolårets sluttid. Cyklade till Västerby där loppet går, passligt som uppvärmning. Blir en tvingad uppvärmning för jag tycker egentligen inte om att värma upp fast jag vet att jag behöver göra det. Träffar Jill och R och står och ser på när andra värmer upp, ledda av Sportten. Diskuterar mål för loppet och medeltempo. R planerar att ta det riktigt lugnt (för han lugnt) men ändrar sig när han får höra mina planer, inte kan han ju springa in i mål efter mig heller! Så han bestämmer sig för att ta det bara någorlunda lugnt och springa med mig (som tänker springa allt vad det går).

Starten går! Uppför, nerför, uppför, nerför. Det finns en bra sak med uppförsbackar, det kommer en nerförsbacke till följande! Gräsmatta, sågspånsbana, sandväg, skogsstig, berg, skogsstig, sandväg, sågspånsbana, gräsmatta. Så otroligt tung den där skogsdelen (rättningsprogrammet föreslår att jag skriver skogsdöden istället, helt passande det med), stenar, rötter och branta backar, alla dessa orsaker till att jag älskar Raseborgsruset! Här fick jag sätta igång min mantra (En mantra är något man kan upprepa för sig själv då det känns tungt, "Light, easy, smooth" skulle kunna vara ett exempel), min är "Pina, pina, pina!" och "Pina dig själv!". Tror det var vid 9 km (4 km kvar) som R sprang iväg, han vill inte komma i mål efter mig och att lämna det till en slutspurt vet han att han inte ska göra mot mig. Med lätta steg sprang han iväg och lämnade mig kvar flåsandes!

2 andra löpare var och sprang i skogen med R och jag. De skulle jag vinna! Hack i häl kom vi ut från skogen, jag ökade takten lite efter skogen och sprang om dem (4 km kvar). Men tydligen släppte dom aldrig, vid 2 km kvar sprang ena om mig och den andra hörde jag stegen av tätt bakom mig. Bara jag inte släpper nu så vet jag att jag tar dem båda på slutrakan. 200 meter till målet, jag har ännu inte förlorat en slutspurt! ;)

1:07:28 blev sluttiden, 5 minuter bättre än ifjol!

Underlag: Terräng
Tid: 1:07:28
Distans (GPS): 12,39 km
Distans (loppet): 13 km
Medeltempo (GPS): 5:27 min/km
Medeltempo (loppet): 5:11 min/km
Medelpuls: 182 bpm
Maxpuls: 196 bpm (högsta för i år)

Vet inte vilken distans som är rätt, min gps visade 12,39 km i år och 12,5 km ifjol. Rs gps visade 12,32 km i år. Kan vara att 13 km är mera rätt för det, många skarpa svängar och skog så gps:en kanske inte hänger med i svängarna hela tiden.

Var tyvärr för taggad före loppet för att ta några foton.
För brått under loppet för att ta några foton.
För slut efter loppet för att ta några foton.

Enligt spelkortet jag drog, blir nästa länk 3 km. Blir min kortaste länk i år. Kommer kännas konstigt!

2 kommentarer:

  1. Det här betyder alltså att du nu officiellt är bättre än mig. Hmpf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äntligen ett lopp som jag har bättre personbästa än dig. Nu återstår bara 10 km, halvmarathon och marathon! ;)

      Radera